34. Основни правила, фази и дейности при разработване на проект. Компютърна графика в JavaScript

 

Теоретични материали

Основни правила, фази и дейности при разработване на проект

 

Проектът е начинание с начална и крайна дата, което има за цел създаването на нов продукт или услуга.

 

Всеки проект може да бъде реализиран индивидуално или от група хора. Групата  представлява съвкупност от две или повече лица, които извършват еднотипни дейности по реализацията на проекта. Две или повече групи могат да образуват екип.

 

Основните дейности при реализация на проект са:

  1. Планиране
  2. Реализация
  3. Представяне

 

Планирането може да включва следните дейности:

  • Избор на тема на проекта.
  • Формиране на екип.
  • Определяне на целта и очаквания резултат.
  • Подбор на средства.
  • Съставяне на списък от задачи за постигане на целта.
  • Разработване на подробен времеви график на дейностите.

 

Реализацията може да включва следните дейности:

  • Разработване на хронологична последователност за всяка планирана дейност от времевия график.
  • Провеждане на дейностите по времевия график.
  • Анализ на свършената работа.
  • Документиране на всеки компонент от дейностите.

 

Представянето на проекта може да съдържа следните дейности:

  • Подготовка на материали за представяне (презентация, демо версия, образци и др.).
  • Представяне на резултатите по дейностите във времевия график.

 

Авторско право и лицензи

Когато работите по проект, може да се наложи да използвате чужди ресурси – пасажи от текстове, снимки, видео и др. Всяко произведение е защитено от своя автор с определен лиценз. Creative Commons  е стандарт, който определя правата над дигиталните ресурси. 

 

Работа по проект: Компютърна графика в JavaScript

Компютърна графика в JavaScript с Turtle

Turtle е проста, но мощна библиотека за JavaScript, която ви позволява да създавате изображения и анимации.

 

Основни команди на Turtle:

  • moveTo(x, y): Премества Turtle в точка (x, y).
  • forward(distance): Премества Turtle напред с даденото разстояние.
  • right(angle): Завърта Turtle надясно с дадения ъгъл.
  • left(angle): Завърта Turtle наляво с дадения ъгъл.
  • beginFill(): Започва запълване на фигурата.
  • endFill(): Завършва запълване на фигурата.
  • finish(): Завършва рисуването и освобождава ресурсите.

 

С Turtle можете да:

  • Рисувате прости фигури като квадрати, триъгълници и кръгове.
  • Рисувате по-сложни фигури като звезди, цветя и животни.
  • Създавате анимации.
  • Програмирате игри.

 

Съвети:

  • Можете да използвате различни функции за рисуване, за да създавате по-сложни изображения.
  • Можете да комбинирате Turtle с други JavaScript библиотеки, за да добавите още функции.

 

 

Реализация на проекта

Отворете дадената среда за програмиране като кликнете на бутона и изпълнете една от двете задачи по избор:
Задача 1: Цветни квадрати

Създайте графично изображение на розетка от цветни квадрати в JavaScript, като следвате стъпките.

  1. Задайте герой от библиотеката Turtle;
  2. Създайте списък с различни цветове за квадратите по ваш избор;
  3. Създайте функция за изчертаването на квадрат със случаен цвят от списъка. Можете да използвате цикъл for;
  4. С циклична конструкция извикайте функцията, за да изчертаете квадрати през определен ъгъл по цялата окръжност.

 

Примерно решение на задача 1:
Примерен вид на крайният резултат:
Задача 2: Цветни звезди

Създайте графично изображение на разноцветни звезди в JavaScript, като следвате стъпките.

  1. Задайте герой от библиотеката Turtle;
  2. Създайте списък с различни цветове за звездите по ваш избор;
  3. Създайте функция за изчертаването на звезда със случаен цвят от списъка. Можете да използвате цикъл for;
  4. С циклична конструкция извикайте функцията, за да изчертаете звезди на случайна позиция с различни цветове.

 

Примерно решение на задача 2:
Примерен вид на крайният резултат: