25. Изработка на игра със средствата на конкретна визуална среда

 

Теоретични материали

Образователна игра - викторина

Всички игри имат конкретна цел и правила. Играта става интересна, когато героите в нея се движат, чуват се звуци, преминават препятствия, печелят или губят. Образователните игри се създават с интересна сюжетна линия, заложена в играта, за да е интересна за играещия в процеса на научаване на нещо ново или в проверка на знанията.
Видове игри:

  • ОБРАЗОВАТЕЛНИ - въвеждане на верен отговор от клавиатура или мишка.
  • ЛОГИЧЕСКИ/СТРАТЕГИЧЕСКИ - намиране на решение по различни казуси.
  • АРКАДНИ - избягване на сблъсък за възможно най-дълго време.
  • СЪСТЕЗАТЕЛНИ - получаване на много точки за кратко време.
  • ЛАБИРИНТ - достигане до определено място/изход.

 

Планиране на играта във визуалната среда Scratch –скица на играта

1. Първи етап – замисъл, идея:

  • Вид на играта;
  • Цел на играта;
  • Правила-кратка инструкция как ще се играе играта;
  • Резултат от играта-какво ще научи играещия, как ще се отчита резултата.

2. Втори етап – създаване на сценарий

  • Описание на играта - сюжет и име на играта;
  • Герои – колко, имена на героите, взаимодействие между тях;
  • Декори- колко и какви ще са декорите;
  • Инструкция на играта – как ще са вложени правилата на играта, въпроси и отговори, които ще се включат в играта;
  • Взаимодействие между героите;
  • Завършек на играта.

3. Трети етап – изработване на играта във визуалната среда Scratch

  • Избор на подходящи сцени;
  • Избор на подходящи герои;
  • Създаване на код за всеки герой или сцена;
  • Блокове за взаимодействие на героите за достигане на определената в играта цел и между героите-използване на блок за разклонение на алгоритъм; блокове за логически оператори; блокове, представящи аритметични операции; блокове за сравняване на числа; създаване и именуване на променливи-присвояване на стойност и числови променливи;
  • Начин за поява на герой след настъпване на събитие;
  • Вмъкване на текст;
  • Синхронизиране на движенията и разговорите на героите, както и синхрон между сцените и героите.

 

Желателно е в началото играта да е опростена, впоследствие има възможност да се усложни с добавяне на герои, блокове и команди.

Задача: "Образователна игра"

В тази задача ще създадете програма, която ще задава математически въпроси на потребителя. При правилен отговор ще се печели 1 точка, а при грешен - ще се отнема точка.

Накрая ще се показвана различно съобщение, в зависимост от резултата, който е постигнал играча.

Как изглежда готовата задача?

Презентация 1

Как да я направиш:

Как да решите задачата:

 

  1. Отворете програмата Scratch и създайте нов проект;
  2. Създайте променлива за точките;
  3. Добавете герой по ваш избор;
  4. Сложете фон по ваш избор;
  5. Добавете на героя кода, които виждате на картинката.

 

Това е!

Код на спрайта Аби: