21. От компютъра до роботите. Работа с програмируеми устройства

 

Теоретични материали

Програмируеми устройства

    Програмируемите устройства са устройства, които могат да бъдат инструктирани да изпълняват задачи чрез набор от инструкции. Тези инструкции обикновено се наричат ​​програма. Програмируемите устройства могат да бъдат прости или сложни и могат да се намират в различни приложения, включително:

  • Компютри: Компютрите са най-разпространеният тип програмируемо устройство. Те могат да се използват за различни задачи, включително обработка на текст, уеб сърфиране и игра на игри.
  • Смартфони: Смартфоните са друг вид програмируемо устройство. Те могат да се използват за различни задачи, включително осъществяване на повиквания, изпращане на текстови съобщения и използване на приложения.
  • Таблети: Таблетите са подобни на смартфоните, но имат по-голям екран и по-мощен процесор. Те могат да се използват за различни задачи, включително гледане на филми, четене на книги и игра на игри.
  • Носими устройства: Носимите устройства са устройства, които се носят върху тялото, като смарт часовници и фитнес тракери. Те могат да се използват за различни задачи, включително проследяване на дейността, наблюдение на сърдечния ритъм и получаване на известия.
  • Вградени системи: Вградените системи са компютърни системи, които са вградени в други устройства, като автомобили, домакински уреди и промишлено оборудване. Те се използват за управление на функциите на устройството.

Ето и няколко примера за програмируеми устройства, които се използват в ежедневието:

  • Смарт устройства: Умните домашни устройства са устройства, които могат да бъдат програмирани да изпълняват задачи, като например включване и изключване на светлините, регулиране на температурата и заключване на вратите.
  • Роботи: Роботите са програмируеми машини, които могат да изпълняват задачи автоматично. Те се използват в различни приложения, включително производство, здравеопазване и логистика.
  • Програмируеми играчки: Програмируемите играчки са играчки, които могат да бъдат програмирани да изпълняват различни задачи. Те могат да се използват, за да научат децата на основите на програмирането и да насърчат креативността.

 

Как работят програмируемите устройства?

Програмируемите устройства се управляват от софтуер. Софтуерът е набор от инструкции, които казват на устройството какво да прави. Софтуерът може да бъде написан на различни езици за програмиране, като C++, Java и Python.

Програмируемите устройства стават все по-разпространени. Те се използват в различни приложения и оказват все по-голямо влияние върху живота ни, например:

  • Домашна автоматизация: Програмируемите устройства могат да се използват за автоматизиране на задачи в дома ви, като например включване и изключване на светлини, регулиране на температурата и отваряне и затваряне на врати.
  • Роботика: Програмируемите устройства могат да се използват за изграждане на роботи, които могат да изпълняват различни задачи.
  • Игри: Програмируемите устройства могат да се използват за създаване на игри.
  • Образование: Програмируемите устройства могат да се използват за обучение на деца и възрастни за програмиране и компютърни науки.

 

Примери за програмируеми устройства:

  • Arduino: Arduino е платформа с отворен код за електроника, която се състои от физически програмируем микроконтролер и софтуер за програмиране.
  • Raspberry Pi: Raspberry Pi е малък компютър с един чип, който може да се използва за различни задачи, включително програмиране, образование и електроника.
  • Lego Mindstorms: Lego Mindstorms е роботна система, която позволява на децата да строят и програмират роботи.
  • BBC Micro:bit: BBC Micro:bit е малък, програмируем компютър, който е предназначен да научи децата на основите на програмирането.

Задача: "Програмиране на сензор за движение"

В тази задача ще създадете програма, която ще се управлява с движение на ръката ви. За целта ще използвате Видео Усета, който е в Скрач.

Как да я направиш:

Как да изпълните задачата:

  1. Отворете Scratch 3 и създайте нов проект;
  2. Добавете героя "Балон" и изтрийте котката;

  3. Добавете разширението "Видео Усет", с което ще програмирате сензора за движение;
  4. Задайте на балона кода, който е показан по-долу.

Това е!

 

Код на спрайта Балон: