16. Зареждане, обработване и запазване на графично изображение

 

Теоретични материали

Презентация 1
Видове компютърна графика

Компютърната графика разглежда методите и средствата за създаване, преобразуване и възпроизвеждане на графични изображения. Тези методи и средства се прилагат чрез специализирани компютърни програми, наречени графични редактори. Те притежават набор от инструменти за рисуване със свободна ръка, чертане на геометрични фигури, запълване на затворени контури, средства за редактиране и обработване на изображения. Според начина на построяване на изображението компютърната графика се разделя на два основни вида – растерна графика и векторна графика.

 

Растерна графика

Растерната графика организира съхранение на изображението в мрежа от подредени пиксели (pixel). Всеки пиксел съдържа данни за цветовия тон и местоположението си. Гъстотата на пикселите и броят на цветовете, поддържани в изображението, определят различните видове графични формати.

Програмни продукти за създаване на растерна графика: Paint, Adobe Photoshop, Corel Photo-Paint, Fractal Design Painter и др.

Видове файлови формати за растерна графика: 

  • PNG e файлов формат, поддържащ прозрачност, поради което често се използва за изображения, публикувани в интернет.
  • JPEG са най-използваните графични файлове за снимки и фотографии. Технологията на тяхното създаване позволява да заемат по-малко място на компютрите и устройствата, в които се съхраняват.
  • GIF е графичен файлов формат, който поддържа само 256 цвята, но с възможност за визуализиране на кратки анимации и прозрачен фон.

 

Векторна графика

При векторната графика обектите са съставени от праволинейни и криволинейни елементи, както и от запълнени с цвят области. Така създадени, те са много удобни да се трансформират в други обекти. Лесно се преоразмеряват, без да се губи качеството на изображението.

Програмни продукти за създаване на векторна графика: Adobe Illustrator, Corel Draw, Inkscape, Autocad и др., както и вградените възможности на MS Office за работа с фигури (Shapes).

Видове файлови формати за векторна графика:

  • EPS – най-популярният векторен файлов формат. Файловете с това разширение поддържат 3D модели и може да бъдат редактирани и от растерни графични редактори.
  • SVG – файловете с този формат са предназначени предимно за визуализиране на графични модели при мобилните устройства.

Програмата Paint

Меню Home

В меню Home са разположени няколко групи с команди, чрез които може да се избира цвят (Home/Fill), да се рисува (Home/Pencil, Home/Brushes), да се изтрива (Home/Eraser), да се чертае (Home/Shapes) и др.
Всеки избран инструмент за рисуване променя вида на показалеца на мишката според формата, с която е изобразен.
Затворените фигури, намиращи се в Home/Shapes, при изчертаване променят вида на мишката в плюс‐образна форма, изчакваща определянето на
началната точка за чертане.

Заглавна лента

Тук се намират бутоните за бърз достъп и името на отворения файл и бутоните за управление на
прозореца. При отваряне на нов файл му се дава името Untitled.

Меню File

Отваряме, съхраняваме, печатаме, сканираме изображения и др.

Меню View

В менюто View се намират групите с инструменти за визуализиране на допълнителни ленти и свойства към работния екран на Paint. Добавянето и премахването на тези ленти се определят от състоянието на полетата с отметки (checkbox).
Групата с инструменти Zoom служи за отдалечено или близко визуализиране на графичното изображение в работната област.
Най‐голяма част от екрана на Paint се заема от правоъгълната област, наречена работно поле. В нея се създават или редактират изображенията. Тази зона е достъпната за работа, а размерите може да бъдат променяни с помощта на манипулаторни точки (манипулатори).

Упражнение: Рисуване на изображение с пиксели

 Задача:  

Изтеглете картинката по-долу и я запазете във вашата папка. Отворете я с програмата Paint и намалете размера и на 70%. Запазете файла във формати .png и .bmp.